Onderneemster Dorien Beijk inspireert met ‘Soap Member’

Dorien Beijk, een inspirerende jonge onderneemster met twee lopende bedrijfjes. Met ‘Soap Member‘ wil Dorien de verzorgingsproducten industrie duurzamer maken. Een uitdaging én een kans want het moet duurzamer. Reden genoeg om haar uit te nodigen voor een kennismaking en een gastcollege.

 

Duurzaam doén.

Open en met veel detail deelt Dorien haar verhaal. Daaruit komt een doelgerichte, beheerste, en een heel eerlijke jonge onderneemster naar voren. Dorien staat ergens voor en durft alles om te gooien om het juiste te doen.

Zo liep ze tijdens haar HBO opleiding stage bij Gaastra. Aan de start ‘gewoon’ een leuk stage waar ze enthousiast aan begint. Maar ergens gaandeweg komt Dorien erachter dat niet alle productiepraktijken van Gaastra even sociaal zijn. De mensen die de kleding maken krijgen niet allemaal, laten we zeggen, een fair treatment. Dorien krijgt hier lucht van, vraagt wat door bij de managers en krijgt wat wollige antwoorden. Ze trekt vervolgens haar conclusie: “hier moet ik niet blijven”.

Best wel een stap om je integriteit zo te laten gelden dat je de stage, en dus alle tijd en moeite die je er in hebt gestoken, zomaar aan de kant zet om iets beters te vinden. En dat vond Dorien bij Granny’s Finest , een spraakmakende Social Enterprise die naast mooie producten ook veel gun-factor heeft: de producten worden geweven door onze oma’s!  Zo laat Dorien zien wat het betekent om niet alleen ” te denken”, maar ook om goed te doen.

Onderneemster: kansen zien, kansen nemen.

Tijdens een reis door Azië werd ze geconfronteerd met weer een feit: de hoeveelheid afval dat na consumptie in de natuur terechtkomt daar kun je inmiddels niet omheen. Ze zag het overal. Spul dat niet afgebroken wordt door de natuur, en vervolgens land en water vervuilt. Plastic vooral, om ziek van te worden. Wederom iets waar Dorien niet omheen kan. Ze maakt daarom een mental note: “hier moet ik iets mee doen als ik weer thuis ben”. En dat ze een eigen bedrijf starten wou, dat wist ze al. Misschien kon ze nu iets bedenken wat zowel duurzaam als commercieel is?

Jawel: duurzame (want biologisch afbreekbaar) verzorgingsproducten. Denk aan shampoo, tandpasta, zeep, maar ook een tandenborstel. Alles zo gemaakt dat, als het in de natuur komt, door de natuur snel afgebroken kan worden. De producten zelf bevatten ook geen vervuilende middelen. Denk bijvoorbeeld aan micro-plastic dat gebruikt wordt om je shampoo te vullen om het er mooi te laten uitzien. Met het gebruik van Soap Member producten komen er dus geen schadelijke stoffen in ons water en in onze grond. Prettig. Het is ook een grote en belangrijke markt want, tsja, die producten gebruiken we allemaal.

Marketing en opschalen: de grote uitdagingen.

Maar een markt verover je niet zomaar. Dorien is er heel bewust van. Ze weet hoe wantrouwig mensen zijn tegenover nieuwe ideeën en als ze eenmaal vertelt dat de tandenborstel in haar collectie gemaakt is met varkensharen trekken sommige studenten een betekenisvol gezicht. Ik heb ineens óók mijn twijfels over hoe duurzaam ik wil zijn. Dorien haalt haar schouders op en gaat gewoon door. Ze weet het wel, ze heeft eerst een kleine markt maar ze gaat ervoor.

En haar ideeën weet ze te verdedigen. Zo goed, dat ze zelfs heeft meegedaan met de Enterprijs 2017 ! Ze heeft niet gewonnen, maar wel veel gun-factor en ondersteuning gevonden in het proces. Zo helpt een andere starter haar nu met een website voor Soap Member. Wat Dorien ook als een grote uitdaging ziet op dit moment is opschalen. Ze maakt de producten nog steeds zelf. Dat betekent dat ze maar een hele kleine markt bedienen kán. Ze ziet de Capital of Culture (LW 18) bijvoorbeeld ook echt als een kans om een groot publiek te bereiken, maar ze weet nog niet hoe ze het aan moet pakken qua vendors en opschaling van de productie.

Doorbikkelen.

Maar ja, dat zijn de perikelen van elke startende ondernemer. En wat ons betreft, we gunnen Soap Member dat het product zodanig gecommercialiseerd wordt dat het een breed publiek aanspreekt. We houden daarom Dorien heel goed in de gaten én we ondersteunen haar door ons netwerk met haar te delen en haar een platform te geven. Maar ook met gerichte begeleiding via werkplaats ondernemerschap. Dorien is weliswaar niet een FC student, maar ondernemers als Dorien moet je koesteren, en vandaar ook onze steun.

De  SEB studenten heeft Dorien in ieder geval nog bewuster gemaakt van duurzaamheid en het belang van ondernemende vaardigheden. Haar gastcollege was inspirerend. De studenten hadden er oren naar, stelden goede vragen, en hebben Dorien aangemoedigd en van eerlijk feedback voorzien. Win/Win. Nu die markt nog.